Perceraian…Mestikah Berlaku?

3 06 2009

Napa plak tetiba nak nulis pasal perceraian plak ni? Xde…bukannya apa, cuma aku tertanya-tanya la napa mesti berlaku perceraian ni, sebabnya kebelakangan ni ada beberapa orang di keliling aku yang sedang mengalami benda ni. punca2 perceraian tu pun ada berbagai2. sama ada puncanya drpd pihak lelaki atau pempuan, atau mgkn dua2 skali.

Kdg2 bila dengar citer pasal orang bercerai-berai ni rasa sedih pun ada.sedih mengenangkan nasib anak-anak yang masih kecik,sedih gak kalu perceraian tu disebabkan si laki yang dok gilakan pompuan muda.kesian kat bini yang dah banyak berkorban dan bersusah payah utk si laki.bukan la nak kata aku ni laki yang baik,tapi stakat ni alhamdulillah Tuhan masih belum memalingkan aku dari melihat bini aku sebagai ratu hatiku.

Ye dah 5 tahun aku kawin xde anak lagi.tp itu belum boleh jadi satu alasan yang cukup kuat untuk aku berlaku curang. sebab setakat ni dia x pernah abaikan tanggungjawabnya sbg isteri.dan dari sehari ke sehari kasih sayang antara kitorang makin subur.pendek kata,kalau sekiranya aku berlaku curang gak, tu sbenarnya aku yang saja carik pasal.memang xde alasan untuk aku curang.

Persefahaman?selalu la orang bila bercerai ni bagi alasan sebab xde persefahaman.yang herannya, berlaku perceraian sebab x sefahaman tu, selepas dah beranak pinak atau dah kawin berbelas tahun.macam tu punya lama pun x bole nak sefahaman lagi? Kalau yang baru kawin 2-3 tahun camana?yang tu pun sama gak. xkn baru kawin 2-3 tahun atau 2-3 bulan, pastu rasa x sefahaman terus nak bercerai?

Cuba la dalami betul2 tujuan kawin tu.tujuan kawin tu antaranya nak membentuk persefahaman.memang selalunya mula2 kawin mesti ada konflik.x kira la org yg kita kawin tu memang cinta hati kita atau org yg kita hanya kenal masa betunang atau masa nikah sebab kawin atas aturan keluarga.konflik mmg x dpt dielakkan sbb kita x kenal hati budi masing2.even kita bercinta bertahun2 dgn org tu sblm kawin pun x mungkin kita bole kenal dia 100%. lepas kawin satu per satu rahsia dan pekung kita akan terdedah. benda2 ni la yg bole buat pasangan kita mgkn x selesa,pastu timbul konflik.bila timbul konflik ada la benda yg x sefahaman.

Sepatutnya sbg laki bini,kena bersedia menerima apa kekurangan pasangan masing2.tp dlm masa yg sama kena la cuba atasi.gunakan kelebihan yang ada pada kita utk lengkapkan kekurangan pasangan kita.cari jalan penyelesaian selain dari bercerai bila timbul konflik.

Aku bukan Dr Fadzilah Kamsah.aku cuma cerita apa yg terbuku kat hati.sebab aku cukup nyampah bab2 cerai ni.aku pun penah 2-3 kali tepaksa berhadapan kes2 psl konflik rumahtangga orang ni.dulu aku dok sungai petani dulu penah aku tepaksa selesaikan mslh rumahtangga orang. Tu la korang xtau.aku ni nama je askar. tapi bila aku jadi ketua kat mana2 unit, aku bukan kena jaga budak2 yg keja ngan aku je. anak bini diorang pun aku kena jaga.

Ingat la akad yang dilafazkan dan khutbah nikah yg disampaikan masa kita kawin dulu

Ingat la akad yang dilafazkan dan khutbah nikah yg disampaikan masa kita kawin dulu - Gambar hiasan

Sori la saja je merapu ni.aku cuma nak nasihatkan diri sendiri dan semua yg jadi laki.jaga la bini kita elok2,kalu bini kita dah jaga kita elok2 gak.tapi kalu diorang tak jaga kita elok2 pun, jgn la terus nak jatuh talak.tengok balik diri kita,apakah kita dah tunaikan tanggungjawab kita.kalu belum tunaikan la,kalu dah pun cuba la tengok kot ada silap lain pada kita yg buat bini kita jadi mcm tu. kita adalah ketua keluarga,apa yg bini dan anak2 kita buat, kita la yg kena jawab nanti…..


Actions

Information

4 responses

3 06 2009
aneem

huh….hah…hemmm…..terkesima aku baca penulisan ko nih…..anyway takutnye aku nak KAWIN…..ahahhahahhaha

3 06 2009
nowwacute

Kau terkesima..aku lagi la….naisb baik tak muntah darah..

3 06 2009
Cik Lela Manja

Uhuk..uhuk…tersodak!!

4 06 2009
Majordear

Ek eleh…lepak ah xde kena mngena ngan yg idup atau yg mati…xde nak citer pasal sapa2.skadar ngingatkan diri sendiri jer, maklum la, ati manusia, sapa yg tau. dlm dok jaga2 kdg2 tergelincir gak.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




%d bloggers like this: